כחולים יקרים,

לאחרונה ציינו שנה להקמת העמותה, וכבר התחלנו את השנה הנוכחית חדורי מטרה להמשיך להיאבק למען עתיד טוב יותר להפועל, ולחזור להתרגש מאהבתנו הכחולה.

ריכזנו עבורכם שורה של שאלות ותשובות לנושאים ותחומים שעמדו במוקד הפעילות של השנה הראשונה של העמותה, אשר יסבירו באופן פתוח ומשתף את ההישגים שהושגו, ההחלטות שהתקבלו, כמו גם את ההתלבטויות לגבי סוגיות כאלה ואחרות; ולסיכום, מהם אפיקי הפעילות המרכזיים שיעמדו במוקד העשייה בשנה הקרובה.

קריאה נעימה ויאללה הפועל!

 

מצב מועדון הפועל פתח תקוה

האם העמותה יודעת מה קורה במועדון ומי באמת מחזיק אותו כלכלית?

אנחנו כן יודעים להגיד שהמועדון מקבל הלוואות רבות לצורך תחזוקתו. בראייה פיננסית הדבר אינו בריא, מכיוון שהגוף שנקרא הפועל פתח תקוה לווה עוד ועוד כספים, שאותם הוא אמור להחזיר ולא מצליח לייצר הכנסות נוספות. גם כאשר ישנן תרומות אשר מגויסות לקבוצה, הדבר נעשה ללא תכנית מסודרת, "מהרגע להרגע", ובסכומים לא מספקים בלשון המעטה. מכאן ניתן להסיק כי המועדון אינו יכול להמשיך להתקיים במודל הכלכלי הנוכחי לאורך זמן.

דבר נוסף שמצער, היא העובדה שבעלי המועדון, דורון גלנט, בוחר להיות בנתק מהגוף הכלכלי הכי משמעותי היום, שיכול להזרים כספים להפועל פתח תקוה- האוהדים שלה.

מה ידוע לעמותה על סך החובות של המועדון?

מכיוון שלא קיבלנו את כל החומר כמתבקש, אלא חלק מזערי ממנו, לא יכולנו לקבוע במדויק את חובות המועדון. אין אנו מעוניינים לזרוק מספרים בפומבי מבלי שקיבלנו די נתונים, אך לפי הערכה מושכלת שביצענו, קיים חשש אמיתי כי המועדון יגיע לחדלות פירעון בטווח זמן הקרוב.   

 

המשא ומתן עם בעלי המועדון

האם דורון גלנט העביר את כל החומר/ מסמכים שהעמותה ביקשה לקבל, על מנת לברר את מצבו הכספי והמשפטי של המועדון?

לא. דורון גלנט סיפק רק חלק מן המסמכים שגם הם היו עמומים ומעורפלים מאוד, ודרש החזר הלוואת בעלים של 1.5 מיליון ש"ח, סכום שהוא אינו מצליח להוכיח בשלמותו, ושנראה על פניו רחוק מהמציאות. מלבד זאת, לא הוכחו גם הלוואות וחובות שונים אשר הוצהרו.

האם במהלך המשא ומתן גלנט הביע נכונות להעביר 50 אחוז מהבעלות על המועדון?

מתחילת המשא ומתן, גלנט הביע נכונות להעביר לעמותה 50% מן הבעלות, אך נכונות זו נשארה בגדר "דיבורים באוויר". יש לציין כי לכל אורך הדרך 50% היה השלב הראשון בדרך לקבלת בעלות מלאה על המועדון כפי שהתחייבנו. יש להבין כי לא ניתן לקיים משא ומתן בעל פה, ובטח שלא להגיע לשום הסכם, אלא נדרש להציג מצגים מלאים אודות נושאים משפטיים ופיננסיים של המועדון. גלנט רצה לקבל לעצמו כספים בגין המחצית הראשונה של המניות, אולם הכחולה התעקשה להזרים את הכסף להפועל, ולשלם לגלנט עצמו רק בגין המחצית השנייה של המניות, בסכום שיושפע מגובה הלוואת הבעלים שתוכח, מיכולתה הכלכלית בפועל של הקבוצה, ומיקומה בליגה הלאומית או בליגת העל.

את טיוטת ההסכם שנשלחה לגלנט שאליה לא הגיב, ניתן לראות בלינק הבא:
https://theblue.org.il/post/140

מדוע המשא ומתן נמשך כל כך הרבה זמן?למה נהגתם עם גלנט בכזאת סבלנות וסלחנות?

על ראשי העמותה ופעיליה מוטלת האחריות לדאוג לעתידו של מועדון הכדורגל, יחד עם האחריות לקבלת החלטות שיעמדו במטרות העמותה וחברי העמותה. היה חשוב לנו לדעת שאת המשא ומתן אנו מנהלים באופן שקול, ללא אמוציות, וממצים כל דרך על מנת להגיע להסכם. יכולנו אמנם להכריז בשלב מוקדם יותר על חוסר שיתוף הפעולה, אך כדי להיות שלמים על ההחלטה הזו, היינו חייבים לתת זמן- גם לנו, כדי להבין שעשינו מעל ומעבר; וגם לכלל האוהדים: שיבינו שאין מוכר והכל הצהרות ללא תוכן. העמותה היא ארגון רציני שמתנהל בצורה מקצועית ומקצוענית. על מנת לעמוד ביעדים אליהם עמותת האוהדים מכוונת אליהם, אנו מקפידים להסתכל תמיד על הארגון עצמו ועל החלופה לבעלות, באחריות ובשיקול דעת מושכל, ללא קשר לרגשות שלנו בתור אוהדי הקבוצה.

 

חוסנה של העמותה

כמה כסף יש בחשבון העמותה כיום? האם יש התחייבויות ברורות של אנשי עסקים להכנסת כספים בעתיד, או להעמדת ערבויות במידה והקבוצה תעבור לאוהדים; בהיקף שיספיק להחזיק את הקבוצה בכבוד?

שאלת הכספים שבידי העמותה היא שאלה שתשובה עליה תפגע בכוח שלנו מול הצד השני.
יש קלפים שצריך לשמור קרוב לחזה. הדרך שלנו להציג לכם את המצב הפיננסי, היא באמצעות דוח רבעוני שיפורסם באתר העמותה. העמותה הצליחה לגייס עד היום מעל לכחצי מיליון שקל מאוהדי הפועל, באמצעות תשלומי חברות לעמותה. אל סכום זה מתווספת התרומה שקיבלנו.

בנוסף, הכסף שיעבור מהעמותה להפועל יהיה בבחינת תרומה ולא הלוואת בעלים שאותה צריך להחזיר.

לצפייה בדוחות הכספיים של העמותה כנסו לקישור הבא:
https://theblue.org.il/post/164

האם כיום יש לעמותה מספיק כוח כלכלי ללכת על בעלות מלאה?

באופן חד משמעי כן. סכום הכספים שיש בידי העמותה כעת, הוא יותר מסכום המינימום הנדרש להעמיד קבוצה בליגה הלאומית, וזה עוד לפני שהכחולה נכנסה להנהלת המועדון, וכן לפני גיוס מאסיבי של משקיעים וספונסרים. יש לזכור, שמתוך המועדון יהיו לנו כלים רבים ופלטפורמות שונות לגיוס כספים, וחבל על כל יום שבו אנחנו מפסידים כסף. עם זאת, להחזיק קבוצה בליגה לאומית או בליגת העל, רק לשם ההחזקה או הכבוד, אינן המטרות של העמותה, וזו לא הדרך בה אנו רואים את המתכונת לניהול מועדון כדורגל. בניית מערך ספורטיבי עם תכנית ארוכת טווח ובסיס מחלקת נוער יציב, הן המתכונת להתמודד אל מול הכסף הגדול שקיים היום בעולם הכדורגל. בסיס כזה לוקח לבנות מספר שנים, ובסופו של יום זו הדרך שבה נפעל כבעלי הפועל פתח תקוה, על מנת להביא בחזרה את המועדון לקדמת הכדורגל הישראלי.

בכנס היסוד הוצהר שהעמותה מכוונת לשליטה של 100% במועדון. האם ההסכמה לכניסה למועדון ב-50% בעלות במהלך המשא ומתן, נבעה משיקולי תקציב או פשרה טקטית?

בכל שלב במשא ומתן, המטרה שסימנו הייתה קבלה של 100%, כאשר בשלב הראשון, שהיה אמור להמשך בין שנה לשנתיים, דובר על כניסה ב-50%. ראינו לנכון לעשות זאת כדי להגיע להסכם שבו נוכל להיכנס למועדון יחד עם גלנט, אך כאמור ולצערנו, כאשר הגענו לשלב של הצגת חומרים הכרחיים מבחינתנו, הוא הפסיק לשתף פעולה.

 

תובנות על השנה החולפת

קיבלתם קרדיט במשך שנה שלמה מיותר מ-700 חברי עמותה, להביא את הפועל פתח תקוה למקום טוב יותר: האם אתם מרגישים שהצדקתם את האמון שקיבלתם?

חשוב להדגיש שמתחילת הדרך הבהרנו כי הפועל פתח תקוה, בניהול העמותה, תנוהל על בסיס ערכים ושאיפה להצלחות ומצוינות, ואנחנו עדיין עומדים מאחורי החזון הזה. יחד עם זאת, אין ביכולתנו ליישם את האג'נדה של העמותה כאשר המועדון לא תחת ניהולנו. המשאב האנושי המגוון הקיים בעמותה, יכול להוביל כל קבוצה בארץ להצלחות רבות. אך בשביל לעשות זאת, אנחנו צריכים להיות חלק מניהול המועדון. הפועל פתח תקוה התברכה באוהדים איכותיים ביותר, שרוצים להצעיד את המועדון לדרך המלך, מבלי לבקש כל תמורה. צריך להדגיש שהעמותה הוקמה כגוף שיפעל לאורך שנים, בתהליך שמדגיש את הדאגה למועדון הכדורגל, כאשר העמותה חותרת להתחזק כל הזמן ברבדים שונים: פיננסי, משפטי, קהילתי וגם מקצועי. ככל שהעמותה תהיה בעלת יכולת גבוהה בתחומים אלו ונוספים, מועדון הפועל פתח תקוה יעבור לפסים מקצועיים ותחרותיים, דבר שיסייע בהחזרת המועדון לקדמת הספורט הישראלי.

האם אתם חושבים שמערכת השיווק וההסברה של העמותה התנהלה בצורה טובה במהלך השנה האחרונה?

הצוות של ועדת שיווק והסברה הוא מהצוותים החשובים בעמותה. במשך השנה החולפת הוועדה פעלה ללא הרף ליצוק תוכן וצורה לפעילות השוטפת של העמותה, ועשתה כמיטב יכולה לעדכן את החברים בנעשה בעמותה, כמן גם במשא ומתן מול דורון גלנט. יחד עם זאת, ברור לנו שגם נושא השיווק וההסברה צריך להשתפר, ואנחנו מסמנים את זה כמטרה.

אתם לא חושבים שהשקעתם יותר מידי בפעילויות "רדאר" במקום במטרה המרכזית שלשמה העמותה קמה?

העמותה קמה כדי לקחת אחריות, ולהיות הגורם המשפיע על ניהול המועדון. להחזיר אותה לימים טובים ומרגשים, ולחבר אותה מחדש לקהל ולקהילה. אנחנו בונים היום את היסודות, הבסיס והערכים שלפיהם נפעל לכשנהיה הבעלים.

נתינה לחברה וחיבור לקהילה, הן נדבך חשוב וחלק בלתי נפרד מאיך שאנחנו רואים את המועדון. מעבר לעובדה שכך אנו בונים את שמה ותדמיתה של העמותה, מושכים אלינו שותפים עסקיים ופיננסיים, ובונים דור אוהדים חדש, חשוב לציין שרק קהילה חזקה תצליח להתמודד עם כשלים בהתנהלות וערכים שנרמסו.

הנכם מוזמנים לקרוא את סיכום שנת 2017 שמופיע באתר, וכן את התכניות ל-2018, ולהבין לאן אנו הולכים. אנו עוסקים בחשיבה מתמדת על המנגנון של העמותה שחותרת לבעלות וניהול המועדון בכל שלב.

 

סוגיות פנים ארגוניות 

האם הקמת קבוצת אוהדים עומדת על הפרק?

נכון לרגע זה לא. אם האופציה תעלה לאחר שנמצה את כל הדרכים להצלת המועדון שלנו, נדון עליה בדרכים המקובלות ובאופן דמוקרטי. כעת אנחנו הולכים להחזיר את אהבתנו אלינו במגוון דרכים, ויש לא מעט. לא לשכוח: האוהדים הם הפועל פתח תקווה ואף אחד אחר לו. על כן, הקבוצה צריכה להיות בבעלות האוהדים כי מבעלים תורנים שבענו.

איך ניתן להסביר את העובדה ש"מועדון המאה" תמך העונה בדורון גלנט יותר מהשנים האחרונות, למרות קיומה של  העמותה? והאם זה לא מצביע על אי אמון בעמותה מצידם?

"מועדון המאה" עזר, עוזר וכנראה עוד יעזור רבות למועדון. אנחנו מעריכים ומוקירים את פועלם ונתינתם של חברי המועדון, ומצפים לשיתוף פעולה עתידי לכשהעמותה תנהל את המועדון. בשנת 2018 העמותה תמשיך לעבוד יחד עם "החוג הכחול" בפרויקטים משותפים לטובת עתיד מחלקת הנוער. כפי שידוע, רבים מ"מועדון המאה" הם חברים בעמותה, וחלק מאיתנו, כלל האוהדים.

במצב ובנסיבות הנוכחיות, האם העמותה תומכת בהגעה למשחקים?

אנחנו עמותה דמוקרטית וזה הכוח שלנו. איננו כופים על אף אחד לרכוש מינוי ואיננו קוראים לחרם מינויים. אנו מאמינים כי לכל אחד הזכות לעשות כרצונו, ואנחנו שלמים עם זה לגמרי. המציאות היא שלאור המצב אליו הגיע המועדון, מרבית קהל האוהדים "מצביע ברגליים" ומדיר את רגליו ממשחקים (דבר שלא משמח אף אחד מאתנו, כמובן), וזאת מבלי שמוכרז כל חרם.

 

עם המבט קדימה

מהן הפעולות שיינקטו מעכשיו בהקשר של לקיחת הבעלות על הקבוצה?

ישנם מספר דרכים שעומדות על הפרק: שיווקיות, משפטיות, פיננסיות ועוד. אנחנו הולכים לעבוד במקביל. אוהדי ותומכי הפועל באשר הם, צריך לראות בחומרה את סירובו של גלנט לא להכניס את האוהדים למועדון, שכן העמותה היום מתעלה על ניהולו בכל פרמטר: מספר חברים, שיווק, הסברה, מצב פיננסי, גורמי חוק ומשפט, חיבור לקהילה ועוד ועוד.

במאי 2018 תסתיים החברות (המוארכת) ב"כחולה": מה השגנו מאז הקמת העמותה ומה המסר של העמותה לחברים שמתלבטים האם לחדש חברות?

מאז הקמת העמותה השגנו מספר הישגים משמעותיים: ראשית, איגדנו מעל 700 אוהדים תחת קורת גג אחת. אף קבוצה בישראל לא הצליחה לאגד תחתיה כל כך הרבה אוהדים שמשלמים על חברותם, תוך זמן קצר, ותחת מטרה אחת מרכזית: להחזיר אליהם את אהובתם. שנית, קיימנו פעילויות רבות עם ולמען הקהילה בפתח תקוה, ואנחנו מרגישים שהמוניטין שיצרנו, ושעדיין בבנייה, ימשיך להיטיב עמנו גם לעניין גיוס משקיעים וספונסרים. את כל אלו לא יכולנו להשיג ללא בניית מערכת בריאה ודמוקרטית, הכוללת עשרות פעילים, ומבוקרת על ידי גורמי מקצוע, בהם עורכי דין ורואת חשבון מהטובים בארץ, ובנוסף גם על ידי ועדת ביקורת.

זאת ועוד, יש לנו תכנית שנתית ל-2018 שמכילה מטרות ונושאים חשובים ומרגשים, כגון: המשך הפעולות להקמת בית להפועל, מוזיאון ומרכז חברתי; הנחת יסודות למפעלות חינוך בעולם הכדורגל; חיזוק הקשר עם מחלקת הנוער; המשך רתימת משקיעים. ניתן לקרוא באתר על ההחלטות שנתקבלו באסיפה האחרונה, ולהבין לאן העמותה הולכת. מה שבטוח הוא שאנחנו כאן כדי להישאר לאורך זמן ולהילחם על מטרותינו.

לאור המצב הנוכחי שבו הכחולה עדיין לא מחזיקה בבעלות של המועדון, מהן הציפיות של העמותה מהחברים?

בקשתנו העיקרית היא להמשיך לאחד את השורות, שכן החודשים הקרובים הולכים להיות לא פשוטים למועדון וגם לנו. אנחנו במאבק לא פשוט. ידענו מלכתחילה כי הפועל לא תעבור אלינו בקלות, כי כנראה שיש מה להסתיר. לא נרפה ידינו עד אשר נשיג את המטרה, גם אם זה מתארך מעבר לשנה הראשונה לפעילות העמותה. בנוסף, על מנת לחזק את העמותה ולהצליח ליישם את התכניות רחבות ההיקף לשנת 2018, אנו זקוקים ליותר פעילים אוהדי ואוהבי הקבוצה, אשר יבואו וייקחו חלק בפעילות השוטפת, על פי העדפותיהם וזמינותם.
ככל שאנו נהיה חזקים יותר, אנושית וכלכלית, כך נגיע מוכנים לרגע האמת ונוכל לממש את החזון שלנו. אנחנו האלטרנטיבה לניהול המועדון.

אנו מזמינים את כלל חברי העמותה ואלו שעדיין לא הצטרפו, לפנות אלינו בכל דרך שהיא, להשמיע את קולכם ולהאיר את עינינו לנושאים ולדברים שחשובים לכם, בהתאם לכך שהעמותה מייצגת את כלל אוהדי הפועל פתח תקוה, ופועלת למענם בכל דרך.

 

נלחמים על העתיד של הפועל- ביחד